22 Mayıs 2022 Pazar

Aden (SL1) - Stanislaw Lem


Aden (SL1)
Alfa Yayınları 
Bilim kurgu 
312 sayfa 
★★★★☆

Arka Kapak Yazısı: “Lem kolay kolay anlaşılmayan ama görülen, hissedilen ve övgüyü hak eden bir olası gelecek tasviri yapmayı başarıyor.”

–Ursula K. Le Guin
Altı kişilik mürettebat, başka bir güneşin dördüncü gezegenine zorunlu iniş yaptığında farklı bir dünyayla karşılaşacağını biliyordu. Ama Aden gezegeni kadar farklı bir dünyayı kimse tahmin edemezdi. Dünya’yı andıran bu garip gezegenin bildiğimiz Dünya ile tek ortak noktasının solunuma uygun atmosferi olduğunu ekip ürpertici deneyimler sonucunda öğrenecekti. Tuhaf ormanları, havada uçuşan erimiş metalleri, devasa bitkileri ve ilgisiz canlıları keşfederken gittikleri her yerde ölümün izleriyle karşılaşıyorlardı. Korku ile merak arasında sıkışıp kalan ekibin kararı merakın peşinden gidip canlılarla iletişim kurmak olacaktı.
Çarpıcı bir bilimkurgu romanı olan Aden insanlığa dair temel bir soruyu dillendiriyor: Toplum aslında nedir?

Yorumum:Adını duyduğum eski basımlarını kütüphanede gördüğüm ama hiç okumadığım bir yazar.Aden kendisiyle tanışma kitabım olur.Eski kapakları da çok hoş gözükürdü gözüme ama yanlış hatırlamıyorsam puntoları çok küçük olduğu için almaktan çekinirdim.Şimdilerde Alfa Yayınları yeniden bunların kapakları da çok güzel tekrar basıyor.

Kitabın konusu arka kapak yazısındaki gibi uzayda süzülen bir uzay gemisi zorunlu bir iniş hatta düşüş ile Aden gezenine inerler.Tedirgindiler farklı bir gezegen zorunlu iniş acaba oksijen su var mı ama şanslarına bu gezegende dünyaya benzemektedir görünüşte ama hiç de öyle değildir.

Ekip ara ara gezegeni keşfe çıkar bir yandan gemiyi tamir edip dönüşe hazırlamaya çalışırlar.Çok değişik fabrikalarla yaratıklarla karşılaşırlar öyle ki bazılarını hayal gücümde canlandırmakta zorlandım.Ursula'ya da hak verdim  "Lem kolay kolay anlaşılmayan biri".

Yazar karakter isimlerine çok az yer vermiş daha çok doktor,mühendis,sibernetçi diye anlatımını sürdürmüş ki bu güzeldi bir konuda bir fikir belirtilirken bir şey yapılırken onun doktor mu kaptan mı olduğunu hemen anlamak iyi oluyordu.Daha çok gezegen keşfi ve tasvirler var kitapta.O yüzden biraz ağır işliyor kabul ediyorum belki tek bu kitabı okusaydım sıkılabilirdim ama ara ara elime aldım biraz Aden'i keşfettim sonra başka kitaba geçtim okursanız size de tavsiyem bu şekildedir.

8 yorum:

  1. Ursulacığım yorum yazmışsa ben zaten hemen alırım ama ilk kez burda gördüm kitabı, listeme aldım. :)

    YanıtlaSil
  2. Azra Kohen'in kitabı mı dedim ama onunki Aeden'miş. Bu kitabı ilk kez duyuyorum.

    Alfa Yayınları son zamanlarda dikkatimi çekiyor. Dante'nin Cennet, Cehennem, Araf serisinin kaliteli baskısını yapmışlar. Aldım, okuyacağım. Çok sevdiğim iki yazar Murat Menteş ve Ferit Edgü de onlarda artık. Bundan sonra kitaplarını daha dikkatli takip edeceğim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benim de son zamanlarda dikkatimi çeken o kadar çok kitap var ki hangisine yetişeceğimi şaşırıyorum,alfa grup bünyesinde bir çok yayınevi barındıran kaliteli bir grup güzel işleri var gerçekten.

      Sil
  3. Çoktandır bilim kurgu türünde kitap okumamıştım, yorumunu okuyunca bu kitap ilgimi çekti. Elimde yok ama edinme fırsatım olursa okurum :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eskisine göre daha yayın bir tür oldu sanki bilim kurgu bir çok yayın evinde bu türe ait kitaplar var artık.Umarım okuyunca seversin :)

      Sil
  4. Bilim kurgu başka bir zevktir... :)
    Kitapsız asla! Sürekli kitap alıyorum ben de; kitap, dergi, gazete... bir sürü şeyi takip edip alıyorum :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aynen öyle insan kitap dergi bulmaca ne görürse almak istiyor :)

      Sil