27 Ocak 2020 Pazartesi

1984 - George Orwell

Kitabın Adı: 1984
Orijinal Adı: Nineteen Eighty-Four
Yayınevi: Can Yayınları 
Türü: Distopya
Sayfa Sayısı: 352 
Basım Tarihi: Ocak 1984
Puanım: 4/5

Arka Kapak Yazısı:Parti’nin dünya görüşü, onu hiç anlayamayan insanlara çok daha kolay dayatılıyordu. (...) Her şeyi yutuyorlar ve hiçbir zarar görmüyorlardı çünkü tıpkı bir mısır tanesinin bir kuşun bedeninden sindirilmeden geçip gitmesi gibi, yuttuklarından geriye bir şey kalmıyordu.

George Orwell’in kült kitabı Bin Dokuz Yüz Seksen Dört, yazarın geleceğe ilişkin bir kâbus senaryosudur. Bireyselliğin yok edildiği, zihnin kontrol altına alındığı, insanların makineleşmiş kitlelere dönüştürüldüğü totaliter bir dünya düzeni, romanda inanılmaz bir hayal gücüyle, en ince ayrıntısına kadar kurgulanmıştır. Geçmişte ve günümüzde dünya sahnesinde tezgâhlanan oyunlar düşünüldüğünde, ütopik olduğu kadar gerçekçi bir romandır Bin Dokuz Yüz Seksen Dört. Güncelliğini hiçbir zaman yitirmeyen bir başyapıttır; yalnızca yarına değil, bugüne de ilişkin bir uyarı çığlığıdır.

Yorumum:2 kere 2 kaç eder 4 mü hayır 5 eder.Hükümet size 5 eder diyorsa doğru cevap odur.Hükümetin izin verdiği ölçütlerde düşünür hisseder yorumlarsınız.Bu öyle bir hükümet ki hangi kelimeleri kullanacağınızı bile o söyler.Daha önce distopik eserler okumuştum ama bu diğerlerinden çok daha farklı çok daha acımasız.

Kitapta hiç bir birey normal değil hepsinin akıl sağlının bozuk olduğunun o şekilde yaşamaktan bozulduğunu düşünüyorum.Çocuklar bile acımasız.Yiyecekler yok varsa da üst kademedekiler yiyor,her hareket her düşünce izleniyor.Bunlar yetmezmiş gibi birde yıllardır süren savaşlar var oraya buraya atılan bombalar uçan cesetler çok kötü bir yer.
SAVAŞ BARIŞTIR
ÖZGÜRLÜK KÖLELİKTİR
CAHİLLİK GÜÇTÜR
Kitabın dili akıcı ve merak uyandırıcı sadece bir kaç yerde ideolojik siyasi kısımlar var oralarda sıkıldım diyebilirim.Ama öyle hemen okunan bir kitapta değil insan okurken bir yandan sindirmeye çalışıyor.Bir de şöyle bir korku var bu tip şeyler gerçek olabilir çok yakın bir gelecekte ya da çok uzak bir gelecekte bir yerlerde.

"Winston'ın çocukluğundan tütüp gelen,ama şimdilerde bile arada sırada,ansızın kapatılan bir kapıdan dışarıya taşan ya da kalabalık bir caddeye gizemli bir biçimde yayılırken bir an duyulup sonra birden yiten o kopkoyu,sımsıcak koku odayı sarmıştı bile.
Winston, "Kahve," diye mırıldandı, "evet, gerçek kahve."
"İç Parti Kahvesi,"dedi Julia.



17 yorum:

  1. çok sevdiğim sarsıcı bulduğum distopyalardan....

    YanıtlaSil
  2. Çok sevmiştim, birkaç yıl geçtikten sonra tekrardan okumayı düşünüyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Güzel kitap ama tekrar okur muyum bilmiyorum acımasız bir distopya.

      Sil
  3. Yaa ne kadar güzel bir blog teması kıskandım birazcık.😂😊 Yorumlarda gördüm, ziyarete geldim ben de bekliyorum! 🙃

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aslında eski bir tip temam var böyle sevdiğim için beğenmene çok sevindim :) Senin blogun da çok güzel takipteyim uğrarım :)

      Sil
  4. büyük biradeeer. güzel ama ağır kitap yaa. filmi güzel baak :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet ağır bir kitap düşünce sistemine bile karışılıyor.Filmini bilmiyordum bakım bi.

      Sil
  5. Çok güzel bir kitap, güzel anlatım :))

    YanıtlaSil
  6. 1984 okuduğum en güzel kitaplardan biri :)

    YanıtlaSil
  7. Az biraz daha vakti var mı :) Benim tekrar okumam için baya zaman geçmesi lazım hala aklımda sarsıcı satırlar.

    YanıtlaSil
  8. Biz 1984'ü birkaç yıl önce birkaç blogger ortaklaşa okumuş ve bloglarımızda yorumlamıştık. Herkes çok beğenmişti. Ben de tabii. Çok karamsar ama bir o kadar da olası. Hatta kitapta anlatılan bazı uygulamaların benzerlerini yaşıyoruz maalesef. Umarım daha ağırını görmeyiz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yorumunu okumuştum hatta karakterin adının sigara markası ile aynı olmasından hoşlanmadığını hatırlıyorum.Evet kitabın korkutucu yanı da bazı şeylerin benzerlerini yaşıyor olmak ya da yaşanacak ola ihtimali umarım daha kötüleri olmaz.

      Sil
    2. Senin yorumundan sonra yazımı açıp okudum. Yazalı dört yıl olmuş. Söylediğin detayı hatırlamıyordum, sen iyi hatırlamışsın :-)

      Sil
    3. Normalde ben de pek hatırlamam ama kitabı okumadan önce tekrar bloglara göz atmıştım senin yazını da tekrar okumuştum ondan aklımda kalmış :)

      Sil